Digitalisatie of digitale transformatie, waar sta jij?

De corona pandemie heeft een disruptief effect op allerlei vertrouwde processen. Toch versnelt dit juist de vernieuwing van deze processen. Hierdoor is de rol van digitalisatie in een stroomversnelling terechtgekomen. Digitalisatie is een must!

2020 is nu 2030! De virusuitbraak noopt ons allen tot een gedragsverandering. Deze veranderingen dragen sterk bij aan de ontwikkeling van nieuwe (proces) oplossingen en dit gebeurt in een ongekend rap tempo.

Ook de zakelijke dienstverlening ondergaat een fundamentele verandering. Radicaal veranderend klantgedrag en versterkte concurrentie zijn de voornaamste motivatoren die ondernemers dwingen tot digitalisatie. Deze veranderingen dagen ondernemers uit om op nieuwe klantbehoeften in te spelen met services, producten, diensten of kanalen.

Het oriëntatieproces

Het oriëntatieproces in aanloop naar een (aan)koop in B2B markten speelt zich voor het overgrote deel online af. De verwachtingen van klanten veranderen door digitalisatie zeer snel. Wanneer je als organisatie geen invulling hebt gegeven aan de digitalisatie van zaken doen, kom je pas (te) laat in de buyer journey in contact met prospects en leads. Deze zijn dan nog nauwelijks te beïnvloeden. Een substantieel deel van de klantbeleving wordt momenteel dus online bepaald.

Niet alleen in het marketingproces, maar ook in het achterland aan interne processen, binnen de gehele organisatie, zal er een transitie plaats moeten vinden om nieuwe waarde te creëren en zo de klant te behouden en voor je te winnen.


02 orientatieprocesb2b

Veranderend consumentengedrag

Consumenten zijn ineens nog prijsbewuster geworden dan voorheen. De online activiteiten en aankopen zijn sterk toegenomen, gebruiksgemak wordt geëist en wie geen of onvoldoende online presence heeft zal de boot missen.

De crisis biedt echter grote kansen voor nieuwe innovaties en het creëren van nieuwe inkomstenstromen, met name op het gebied van e-commerce en digital. Ondernemers die zich weten aan te passen aan het “online is het nieuwe normaal“ zullen de winnaars zijn van morgen. Hoe ga jij dat aanpakken?

Uit diverse onderzoeken blijkt dat 2/3e van de Nederlandse ondernemers een versnelde digitalisatie als een cruciale voorwaarde zien voor toekomstige groei en zelfs voor levensbehoud. Voor elke ondernemer is de mate van de digitale transformatie verschillend. Maar laten we eerlijk zijn, geen stappen maken in digitalisatie of niet digitaal transformeren is geen optie!

Opvallend is dat ondernemers die juist de digitale transformatie omarmen (en hierin investeren) een groei doormaken en hun investering terugverdienen. Niet elke ondernemer weet nog goed waar te beginnen en maakt daarom geen gebruik van alle beschikbare mogelijkheden. Het resultaat kan leiden tot een teruglopende omzet of zelfs beëindiging van de onderneming.

Wat komt er kijken bij digitalisatie/digitale transformatie?

De basis voor digitalisatie is leren begrijpen wat de echte impact is die de technologie kan gaan hebben op jouw mensen, de processen en de oplossingen, zowel op korte als langere termijn. Het is tijd om te bepalen op welke manier technologie bestaande processen kan optimaliseren of hoe technologie juist nieuwe processen creëert. Digitalisatie draagt sterk bij aan het verbeteren van je interactie met je klanten.

Maximaliseer de impact van digitalisatie door meerdere technologieën in te zetten. Hierdoor creëer je of verbeteringen in bestaande processen of nieuwe en verbeterde processen.

Verbeterde kosten efficiency en performance

Verbeterde kosten efficiency wordt behaald door digitalisatie/digitale transformatie. Zo biedt de inzet van bijvoorbeeld een microservice architectuur de mogelijkheid mogelijk om naast de bestaande website ook andere onderdelen en kanalen gebruik te laten maken van bestaande en nieuwe data en services. Een volledige ontkoppeling van systemen en een interne koppeling met mulesoft en salesforce biedt een ongekende flexibiliteit.

De inzet van bijvoorbeeld Gatsby biedt de mogelijkheid om daar waar de meeste websites alle data pas ophalen zodra de website bezocht wordt, dit ver van te voren te doen. Hierdoor wordt de hele website als een platgeslagen versie opgeslagen, waarna deze heel snel geserveerd kan worden. Daarnaast maakt Gatsby het super simpel om data uit meerdere bronnen te gebruiken.

Digitalisatie/digitale transformatie, de belangrijkste motivatoren

  • Minimaal behouden, maar het liefst versterken, van de concurrentiepositie;
  • Kosten efficiency ( licentie -en vaste kosten );
  • Inspelen op de nieuwe klantbehoeften met services, producten, diensten of kanalen;
  • Sterk verbeteren van de klant intimiteit, interactie en tevredenheid;
  • Doorlopend interne prestaties beoordelen en optimaliseren;
  • Snelle functie-updates en problem solving;
  • Koppelingen met bestaande interne -en externe systemen.

Waar vind je de juiste expertise?

Er zijn veel “more of the same” bedrijven die veelal een standaard product aanbieden met onduidelijke tarief stellingen en een “u vraagt, wij draaien” mentaliteit hebben. Jouw kennis is cruciaal. En om deze kennis naar een digitalisatie te vertalen of om een digitale transformatie in te zetten heb je de juiste partner met de juiste expertise nodig.

Waar moet deze partner minimaal aan voldoen?

  • Een partner met een bewezen online track record;
  • Een partner die niet vóór maar mét de jou een uniek platform ontwikkelt;
  • Een partner met In house dedicated designers en developers, die precies weten welke slimme architectuur of intelligente/innovatieve techniek nodig is;
  • Een partner die kosten transparant werkt, zonder dure consultants. Mensen die direct tot de kern komen en meteen aan de slag gaan;
  • Een partner die je continu begeleidt; voor, tijdens en na de ontwikkeling;
  • Een partner die jouw kennis omzet naar een unieke online propositie;

Oberon is zo'n partner. Veel van onze klanten komen al jaren bij ons over de vloer. Omdat wij geen loze beloftes doen. Omdat we dingen voor elkaar krijgen. Omdat we hun online wereld beter maken.