Hoe maak je de keuze voor het juiste digitale bureau?

De keuze voor een goed digitaal bureau is niet zo makkelijk gemaakt. Het is voor velen lastig het juiste digitale bureau te vinden dat bij jouw organisatie past. Het aanbod is enorm en allemaal dezelfde beloftes; Wij zijn de beste, wij kunnen alles. Het is lastig om tussen al deze digitale bureaus de beste partner voor jou te kiezen en de goede bureaus te scheiden van de minder goede. Het maken van de juiste keuze is cruciaal, je geeft immers jouw online business in handen van een bureau.

Dus waar moet je nou opletten bij de keuze voor het juiste digitale bureau?

Maar eerst...wat is een digitaal bureau?

Een digitaal bureau kan omschreven worden als “een onderneming die creatieve, strategische en technische ontwikkeling van op schermen gebaseerde producten en diensten aanbiedt.” De aandacht ligt op de bouw van websites, platformen of online producten. Een digitaal bureauspeelt vaak ook een rol bij het opzetten en uitvoeren van een digitale strategie van hun klanten.

Wat zijn criteria voor het maken van de juiste keuze;

Vertrouwen

Vertrouwen vormt de basis van een succesvolle samenwerking. Een bureau dat zich kwetsbaar durft op te stellen, verwachtingen helder en haalbaar maakt en houdt! Het besef moet er zijn dat wat het bureau doet, impact heeft op jou! Vertrouwen is de basis voor openheid en biedt het vermogen productieve discussies aan te gaan. Samen en op basis van wederzijds vertrouwen de verantwoordelijkheid nemen en dit zien als de voorwaarde voor een goed resultaat.

Eerlijkheid

Eerlijkheid is een belangrijke factor in het maken van de juiste keuze. Eerlijkheid is makkelijk als het goed gaat. Wanneer het tegenzit wordt het een stuk moeilijker. Staat het bureau open voor eerlijke communicatie, naar haarzelf en naar haar klanten? Eerlijkheid voorkomt (pijnlijke) verrassingen waardoor je elkaar blijft begrijpen en vertrouwen. Een goed bureau vertrouwt op jouw kennis over jouw product/dienst, maar andersom moet jij vertrouwen hebben in de kennis van het bureau. Eerlijkheid in wat wel en wat niet werkt en wat er nodig is om jouw doelen te bereiken!

Enthousiasme trots

Voor mij persoonlijk is het enthousiasme en trots misschien wel één van de belangrijkste factoren in de keuze voor een bureau. Ik doel dan niet op het enthousiasme van de salespersoon, maar de oprechte interesse in en het enthousiasme over jouw business en ideeën. Daarnaast is trots een belangrijke factor. Is het bureau trots op wat zij tot op heden hebben gerealiseerd? Trots betekent commitment, betrokkenheid en de wil om het best mogelijke te realiseren.

Kritisch

Belangrijk is dat het bureau jou begrijpt en met je meedenkt. Het klakkeloos doen wat jij vraagt is niet wat je zoekt. Een goed bureau stelt vragen om te begrijpen wat de vraag achter jouw vraag is; om te weten waar het echt om gaat. Het belangrijkste is dat het bureau met oplossingen komt die nog beter zijn dan wat jij zelf hebt bedacht; een techniek waarvan jij het bestaan nog niet wist, of juist een andere techniek dan jij voor ogen had.

Maw; eruit halen wat erin zit en meer, door het stellen van kritische vragen en het zoeken naar de beste oplossingen voor jou.

Met jou

Naast het meedenken is het samen doen misschien nog wel belangrijker. Je haalt het maximale uit een bureau als deze met je samen wil optrekken. Samenwerken is niet alleen het presenteren van de mogelijkheden. Samenwerken betekent voor mij het betrekken van jou als partner; het meenemen in het gehele proces, gebruik makend van jouw kennis en jouw ideeën. Jij hebt immers de meeste kennis van jouw product, jouw markt, jouw doelgroep. Het is aan het bureau om jouw kennis te combineren met hun expertise.

Strategisch

Een platform strategie stemt de voorgestelde structuur, inhoud en functies van de website af op jouw bedrijfsdoelen. Strategen die helpen om jouw (product) visie scherp neer te zetten en continu ondersteunen in het maken van de juiste keuzes, om de toegevoegde waarde en concurrentiepositie van jouw platform te versterken. Het juiste bureau kiest altijd de strategie waarmee het de meeste waarde voor jou toevoegt.

Loyaal

Veel bureau's komen binnen, doen hun ding en zijn daarna weer weg. Dat kan goed werken voor bijvoorbeeld een campagnewebsite, maar niet voor iets waar je nog jaren mee door wilt. Want wie gaat je platform onderhouden? En volgend jaar? En over vijf jaar? De initiële bouw is maar een deel van het verhaal. Zoek een bureau dat er voor de lange termijn in zit; een bureau dat blijvend meedenkt, dat zorgt voor onderhoud, hosting en verbeteringen.

Vervangbaar

Ondanks dat een loyaal bureau heel belangrijk is, moet het wel vervangbaar zijn. Ik ben van mening dat je als bedrijf weg moet blijven van bureaus die je afhankelijk maken van hun kennis of technologie. De zogenaamde ‘vendor lock in’ is niet wat je wilt.

Je kan zomaar een keuze maken voor een bureau dat werkt met een zelf ontwikkeld systeem of een techniek dat door geen enkel ander bureau wordt ondersteund. Dat betekent in de praktijk dat je alleen weg kunt bij dit bureau als je bereid bent om helemaal opnieuw te beginnen.

Ervaren

Welke (technische) kennis heeft een bureau en past deze kennis bij jouw doelstellingen? Een goed bureau bezit, aantoonbaar, de juiste technische kennis met in-house designers en developers, die precies weten welke slimme architectuur of intelligente techniek nodig is. De keuze voor een bepaalde technologie moet worden gebaseerd op welke technologie het beste is voor jou en niet omdat het een technologie is waar het bureau vaker mee heeft gewerkt.

Betaalbaar

De prijs, dat is een lastige! Ik ben van mening dat het niet uitmaakt wat je betaalt als je maar weet waarvoor je betaalt. Met andere woorden: staan de kosten in verhouding tot de baten zoals leads, kostenbesparing, flexibiliteit in aanpassingen, web snelheid en de UX? Je moet jezelf vooraf afvragen: wat is de oplossing mij waard? Vergeet ook niet te kijken naar de lifetime kosten zoals beheer in plaats van alleen naar de initiële kosten.

Het vooraf noemen van een kostenindicatie zonder proof of concept zou mij als opdrachtgever al laten twijfelen in mijn keuze voor dat bureau. Een bureau zou standaard een eventuele oplossing vooraf moeten valideren of een proof of concept uitvoeren om tot een reële prijsindicatie te kunnen komen. Dit geeft naast een reële prijsindicatie tevens inzicht in de haalbaarheid en de te nemen route.


Ian schneider Tam Mbr4okv4 unsplash

Conclusie

Het juiste bureau streeft er altijd naar om een meetbaar verschil te maken voor jou als opdrachtgever. Waarom? De geboden oplossingen moeten altijd leiden tot groei en bedrijfsontwikkeling. Het doel moet altijd zijn: jouw doel!

Heb je een (goed) beeld van wat je zoekt op basis van deze criteria, dan kijken we natuurlijk graag samen met jou of Oberon aan jouw wensen kan voldoen. Of wij de beste partij zijn voor jou kunnen we alleen samen bepalen door het gesprek aan te gaan. Ik kijk er in ieder geval naar uit, om meer te horen over wat jou bezig houdt!