Top 5 UX-ontwerpfouten die je bestemmingspagina moet vermijden

Om je doelen te behalen is de gebruikerservaring van jouw digitale product essentieel. Zonder een goed ontworpen UX haken veel van je bezoekers af en daarmee verlies je potentiële klanten. Voor een specifiek UX advies voor jouw bedrijf kun je het beste even bellen, maar hieronder zijn alvast de top 5 meest voorkomende UX-fouten verzameld.

Concurrerende CTA's

Laat je bezoeker zoveel mogelijk maar een ding tegelijk doen op een pagina. Je wilt het conversieproces zo eenvoudig mogelijk maken, want als het te veel werk is om bijvoorbeeld contact op te nemen kunnen bezoekers ergens anders heen gaan. Daarom is het handig om aparte pagina's te maken voor elk een verschillend doel, zoals contact opnemen met je bedrijf, een afspraak inplannen of een product bestellen. Zo heeft elk deel zijn eigen doel en gebruikerservaring.

Enorme lappen tekst

Bezoekers hebben meestal geen tijd en geen zin om hele lappen tekst te lezen, ze scrollen snel door de content heen opzoek naar wat ze wilden vinden op jouw pagina. Een duidelijke en logische opmaak kan hierbij een enorm verschil maken om je bezoekers naar die inhoud te trekken. Probeer grote alinea's met tekst te vermijden en verdeel de delen met informatieve en overtuigende koppen. Dat levert referentiepunten op die je gebruikers sturen en helpen om te vinden wat ze zoeken terwijl ze door je pagina gaan.

Pop-ups of automatisch afspelen van video's

De belangrijkste reden waarom gebruikers een site als irritant ervaren is als er veel content is dat zich ongevraagd opdringt aan de bezoeker. Pop-ups zijn hiervan misschien wel het meest bekende voorbeeld. Ze poppen zomaar op en halen gebruikers uit de flow. Ditzelfde geldt voor bijvoorbeeld automatisch afspelende video’s, waarbij de bezoeker soms de helft van de video mist omdat ze bezig zijn iets anders op de pagina te lezen. Ons advies is om de keuze over wat er gebeurt op je site zoveel mogelijk bij de gebruiker te laten, zodat ze zelf kunnen besluiten of en welke content ze willen bekijken.

Langzaam ladende pagina's

Veel potentiële klanten geven je website geen kans als het meer dan twee seconden duurt om de pagina te laden. Een vertraging van één seconde in paginareactie kan het aantal conversies al met 7% verminderen. Klanten nemen snel beslissingen over merken, en een slome site komt vandaag de dag al snel amateuristisch over. Dus doe er alles aan om de snelheid van je site laag te houden en jouw gebruikerservaring te verbeteren. Een goed hosting plan doet hierbij al wonderen.

De UX is niet getest

Ook voor UX geldt testen, testen en nog eens testen. Wat je ook test, het is belangrijk om een ​​benchmark te hebben om je voortgang te vergelijken. Tools als Google Analytics kunnen hierbij helpen. Maar het begint met vaststellen van de conversiedoelen van je site, en zorgen dat die meetbaar zijn. Verplaats jezelf, voordat het product livegaat, in de schoenen van je gebruiker en ga met een objectieve zelf door de hele flow van je site. Dan weet je direct hoe het voelt om jouw site te gebruiken en of conversies ook worden verwerkt en opgeslagen op de manier waarop je dat voor ogen had. Het testen houdt niet op nadat de site live gegaan is. Hier komen A/B testen in het spel. Deze zijn erg geschikt om kleine en grote veranderingen in de UX te testen en wat dat doet met de conversie. Door specifieke delen van je website te veranderen krijg je een goed beeld van wat jouw gebruikers het liefst op de website zien en wat hen helpt bij het converteren. Zo creëer je uiteindelijk de meest ideale UX-ervaring.

Wil je meer weten over hoe je de optimale gebruikerservaring kan creëren en deze kan blijven verbeteren? Neem dan nu contact op met Oberon voor een UX advies op maat om jouw digitale product op weg te helpen.