Juli 2017

Oberon

E-learning is happening, steeds meer scholen maken er gebruik van; huiswerk wordt digitaal gemaakt, in de klas staat een digitaal schoolbord en leerlingen gebruiken een tablet in de klas. De mogelijkheden zijn groot; oefeningen kunnen bijvoorbeeld beter worden afgestemd op het niveau van de leerling en nagekeken door het systeem in plaats van door de leraar. In deze nieuwsbrief lichten we de laatste E-learning projecten uit waar wij aan hebben gewerkt.

Geïnteresseerd? Voor meer info kan je altijd een mailtje sturen naar contact@oberon.nl.

Kpito


Kpito header

Met de opkomst van E-learning heeft tablet-onderwijs ook een grote vlucht genomen. Er zijn diverse initiatieven, vaak met complexe software waardoor scholen hun organisatie moeten veranderen en leraren training nodig hebben om er mee om te kunnen gaan.

Kpito pakt het heel anders aan. Lekker laagdrempelig met oefenlesjes voor de lagere school die precies zijn afgestemd op de Nederlandse leerdoelen. Leerlingen kunnen makkelijk aan de slag en de leraar ziet live op het dashboard wat de voortgang is en bij wie hij even wat extra uitleg moet geven. Dat zorgt voor meer aandacht voor de leerlingen die het nodig hebben. 
De volgende stap is adaptiviteit: het niveau van de opgaven past zich vanzelf aan aan het niveau van de leerling. Hierdoor krijgt ieder kind precies de juiste hoeveelheid uitdaging. 

Oberon ontwikkelde voor Kpito de app voor Android tablets. Intussen zijn we bezig met een web-based versie die op alle apparaten kan werken en ook op elektronische schoolborden voor klassikaal gebruik.

Infinitas


Infinitas2C header

Infinitas Learning, de moedermaatschappij van onder andere Noordhoff uit Groningen, levert verschillende producten op het gebied van leren en lesgeven.

Elk van de uitgeverijen onder Infinitas heeft een eigen E-learning platform maar al het lesmateriaal is gestandaardiseerd naar één format (xml) zodat het lesmateriaal digitaal gebruikt kan worden maar ook in print. Om lesmateriaal binnen de verschillende E-learning platformen in te zetten, is ons (Oberon en Jungle Minds) gevraagd om een algemene 'player' te ontwikkelen.

Het is een interactieve player dus leerlingen kunnen het lesmateriaal niet alleen bestuderen maar ook direct oefeningen doen. Alle ingevulde antwoorden worden door de player automatisch nagekeken, behalve de open vragen.

In de nabije toekomst wordt de player uitgebreid met de functie om de antwoorden en resultaten naar de platformen te sturen, zodat dit gebruikt kan worden om de voortgang van de leerlingen bij te houden, eventueel voor het nakijken van oefeningen en het bijhouden van de cijfers van de leerlingen.

Wereldreis


Wereldreis is een oefenprogramma bedacht en ontwikkeld door RID (Regionaal Instituut voor Dyslexie). Het wordt gebruikt ter ondersteuning van de behandelmethode Gramma. 

Het oefenprogramma zorgt er voor dat de kinderen beter kunnen omgaan met hun dyslexie en worden daarbij ondersteund door een behandelaar. Kinderen steken veel tijd in het oefenen en dat kan zwaar zijn. Door het ontvangen van beloningen raken de kinderen gemotiveerd en uitgedaagd. De combinatie van leren en gamen werkt effectief en maakt het voor de kinderen leuk om hier elke dag mee bezig te zijn. We ontwikkelden Wereldreis samen met IJsfontein.

Bekijk de case

Groet,

Team Oberon
Oberon 2017 | www.oberon.nl | Afmelden