Oerol platform, een case beschrijving.

Oerol is een van de beroemdste jaarlijkse festivals van Nederland. Het 10-daagse theaterfestival op Terschelling trekt vele duizenden bezoekers naar het eiland. Naast theatervoorstellingen zijn er pop-up performances, expedities en is er muziek uit alle werelddelen te beluisteren. Het hele eiland staat in teken van het festival, op vele locaties valt van alles te beleven.

Bezoekers worden via de website geïnformeerd over het programma, allerlei praktische informatie en kunnen verschillende soorten kaarten en arrangementen kopen voor het festival.

De website is ontwikkeld met de visie dat de bezoeker voorafgaand aan het festival alle informatie kan vinden en voorbereidingen kan treffen om zijn of haar festival goed voor te bereiden.

Uitdagingen

Tot zover een vrij gewoon platform. Maar Oerol is niet zomaar een festival. Een grote groep ‘vrienden van Oerol’ heeft speciale kaartverkoop mogelijkheden en die komen massaal op één enkel moment naar de website toe.

Een ongekende drukte, zelfs in festival land. De website en kaartverkoop ging dan ook standaard offline rond dit moment; al bijna 20 jaar. Dat moest echt anders.

Voor de kaartverkoop wordt er gebruik gemaakt van Active Tickets. Een voor ons bekend ticketing systeem, welke we integraal moesten onderbrengen in het platform. Zonder dat je het ziet, zit je toch in een heel ander systeem.

Ten slotte kwam de programmering binnen bij ons via een ander extern systeem. Bij aanvang project was dit een verouderd systeem, waardoor we middels een import de volledige programmering in ons CMS inladen.

Oplossingen

Het voor ons bekendste niet-cloud CMS is Craft. Zeer geschikt voor de wensen van Oerol en snel opgezet. De koppeling voor de programmering is direct in het CMS te bouwen, door de volledige controle van deze self-hosted oplossing.

Oerol heeft volledige controle over vrijwel alle content, de programmering, filtering etc. Een vloeiende en snelle ervaring leveren we via een React frontend. Maar die hosten we niet zelf.

Om de enorme bezoekerspiek op te vangen maken we gebruik van Amazon S3. De hele site wordt statisch gerenderd door Gatsby en via onze eigen gebouwde plugin via S3 gepubliceerd.Klinkt ingewikkeld, is het ook wel een beetje, maar wordt in dit artikel heel duidelijk uitgelegd door onze developer Jari: "De plugin die we bij toeval maakte voor ons probleem is ondertussen een populaire plugin voor de Gatsby community."

Active tickets

De ticketing van het festival verloopt al jaren via Active Tickets. Dit onderdeel draaide in een eigen omgeving en ook in de nieuwe site blijven we hier gebruik van maken. Toch zijn we flink aan de slag gegaan om in korte tijd deze ‘koppeling’ tussen de site en ticketing bijna naadloos te maken.

Middels beperkte design en css aanpassingen zag je bijna het verschil niet meer. Je verloor nooit het Oerol gevoel en kon direct de voor jou relevante tickets zien en kopen.

Na bijna 20 jaar ging de website niet offline! Sterker nog, de website had geen enkele moeite.Eerlijk is eerlijk, er was heel kort een probleem bij het (ex-terne) stukje kaartverkoop, maar ook dat was snel opgelost. En voor alle bezoekers was het helder dat het even druk was - via een nette melding in plaats vaneen site die niet wil laden - en was alle overige informatie nog perfect en supersnel te bekijken.Grote winst dus, met vele positieve berichten op social media als gevolg.

Koning Willem-Alexander in gesprek met Siart Smit (directeur van Oerol) over het belang van festivals in Nederland.

2020 - Een reimagined Oerol

In 2020 staat de wereld op zijn kop en ook voorOerol heeft dit grote gevolgen. Het festival kon door de corona crisis onmogelijk in zijn bekende vorm doorgang vinden. In zeer korte termijn was het noodzakelijk een alternatief te maken. Een digitaal Oerol. Een korte maar intensieve samen-werking, op het gebied van concept, ux & design, leverde een volledig nieuwe ervaring op.

Een imaginair eiland waarop alsnog veel te beleven is, het meeste digitaal. Maar ook live, en dus echt live. Ben je er niet bij op het juiste moment, dan mis je het. En soms moet je even zoeken waar je moet zijn, net als bij het echte Oerol.

Onze technische oplossing maakt het mogelijk om ook deze site in no-time via S3 te publiceren. Hetzelfde CMS met alle vrijheid die ze gewend zijn, een nieuw ‘build-target’ en alleen Het Imaginaire Eiland wordt vernieuwd bij nieuwe programma-items. Razendsnel en wederom niet kapot te krijgen - daar hebben we vertrouwen in!