Hoe je van je medewerkers je meest waardevolle ambassadeurs maakt

Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van alle werknemers foto’s en video’s deelt over zijn/haar werk op social media. In de meeste gevallen gebeurt dit zonder aansporing van de werkgever. Aangezien je medewerker's toch al over je merk praten, is het zonde om dit niet optimaal te benutten. Maar hoe pak je dit aan zonder het er te dik bovenop te leggen?

Maak het gemakkelijk

De oplossing zit hem in het aanbieden van tools en middelen die het gemakkelijker maken voor jouw medewerkers om het merk en je organisatie te promoten. Belangrijke voorwaarde voor succes is dat het niet als een verplichting moet gaan voelen maar als een vanzelfsprekendheid. Medewerkers die de visie, lange termijn doelen en het grote plaatje van de organisatie snappen, voelen meer connectie en zijn dus eerder geneigd over hun merk te praten. Intrinsiek.

In elke werknemer schuilt een influencer

In een tijdperk waar reclame uitingen ons om de oren vliegen is het moeilijk om te zorgen dat je boodschap écht aankomt bij degene die je hoopt te bereiken. Authenticiteit en geloofwaardigheid zijn belangrijker dan ooit. Open een willekeurig social media kanaal en je wordt gegarandeerd geconfronteerd met een influencer die je een bepaalde dienst of product aanbeveelt. Maar waarom influencers inhuren als je zelf een hele werkvloer aan potentiële influencers tot je beschikking hebt? Als gezicht van een organisatie dragen medewerkers de identiteit van de organisatie uit en versterken deze, zowel online als offline. Gemotiveerd personeel leidt dus niet alleen tot hogere productiviteit, maar zorgt ook voor een sterkere merknaam en betere reputatie. Doelen die bovenaan de wensenlijst van menig organisatie staan.

‘Hé, jij werkt toch bij T-mobile?’

Een vraag zoals ‘Hé, jij werkt toch bij merk A, kun je geen korting voor me regelen?’ komt veel mensen bekend voor. Of een hele case voorgeschoteld krijgen over ervaringen en problemen van mensen als je op een verjaardag vertelt waar je werkt. En dat terwijl jij op een heel andere afdeling werkt.. Medewerkers zijn zo het eerste aanspreekpunt voor klanten in hun eigen omgeving. Maar wat nou als het antwoord; ‘Ja hoor, ik heb inderdaad nog wel een leuke aanbieding voor je’ of ‘Ik breng je met de juiste persoon in contact’ kan zijn?

Slim gebruik maken van bovengenoemde situaties kan een bedrijf veel opleveren. Een interessant voorbeeld is een medewerkers app, waardoor medewerkers als ambassadeurs naar buiten kunnen treden. Zo’n app draagt niet alleen bij aan de tevredenheid van medewerkers, maar ook de mate van trots ten opzichte van de organisatie groeit. Daarnaast is het een uitgelezen kans om potentiële klanten te vinden of bestaande klanten extra service te bieden.

De kansen van een medewerkers app

De medewerkers app kan worden ingezet voor interne én externe communicatie, denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheden voor medewerkers om via de app:

  • elkaar te vinden - Over alle lagen en locaties kunnen medewerkers gemakkelijk met elkaar in contact komen door middel van bijvoorbeeld een smoelenboek. En vervolgens direct op bellen, mailen, chatten klikken.

  • hulp te vragen - Laat medewerkers vragen die ze van vrienden/kennissen krijgen waar ze zelf geen antwoord op hebben voorleggen aan collega’s in de juiste functies.

  • korting of voordelen weg te geven - Iedereen vindt het leuk om cadeautjes weg te geven aan vrienden en kennissen. Denk aan korting, gratis proefpakketten, demo’s, speciale features enzovoorts.

  • interne berichten te boosten - De open rate van intranetberichten haalt vaak de 50% niet. Maar om in de trein op weg naar naar werk alvast even de feed te checken voelt voor velen als tweede natuur.

Met een medewerkers app creëer je trotse, betrokken en gemotiveerde medewerkers; de belangrijkste ambassadeurs van jouw organisatie.

Mis onze kennissessie niet!

Donderdag 17 oktober 2019 organiseert Oberon een kennissessie. Ruud Huigsloot, voormalig Chief Experience Officer bij T-Mobile, komt vertellen over het geweldige succes van hun interne medewerkers app. Een app die in eerste instantie ontwikkeld werd met het idee om de medewerkerstevredenheid te vergroten maar die tot resultaten leidde waar men niet van had durven dromen. Een omzet van meer dan €3 miljoen, 70% actieve ambassadeurs en nieuwsberichten die 10x vaker gelezen werden dan op het intranet.

Tevreden medewerkers, nieuwe klanten én nieuwe medewerkers.

Kortom, een sessie die je niet wilt missen. Er zijn een beperkt aantal plekken dus lees meer en schrijf je snel in! Gratis uiteraard.

→ Meld je aan