Van medewerker naar ambassadeur: zo verhoog je merkbetrokkenheid

Veel bedrijven streven naar medewerkers die fungeren als merkambassadeurs, maar in de praktijk blijkt dit moeilijker uit te voeren dan gedacht. In een tijd waarin de betrokkenheid onder werknemers daalt, is het niet gek dat middelen als intranet door medewerkers steeds minder worden gebruikt. Zonde, want bij effectief gebruik kan het niet alleen worden gebruikt als informatiepunt, maar ook de betrokkenheid en tevredenheid onder werknemers vergroten. Enter de medewerkers-app die betrokkenheid onder werknemers laat opleven.

Interne communicatie is key
Zoals elke relatie valt of staat met communicatie is dat ook in het bedrijfsleven zo. Hoewel er vaak een nadrukkelijke focus wordt gelegd op externe communicatie, kan met name de interne communicatie een verschil maken met hoe een bedrijf in de markt staat. Medewerkers bepalen voor een groot deel hoe anderen tegen het bedrijf aankijken. Het is niet gek om aan te nemen dat wanneer een medewerker vol lof over zijn werk praat dat als inspirerend kan worden ervaren door anderen. Tegenwoordig worstelen met name grotere bedrijven met tegenvallende resultaten als het gaat over tevredenheidsscores. Medewerkers kunnen mede daardoor niet direct worden ingezet als ambassadeur voor het bedrijf.

In een tijd waarin steeds meer mensen besluiten flexibel te werken, te freelancen en korter dan ooit bij een werkgever blijven, is het van belang dat een bedrijf als aantrekkelijk wordt ervaren.

Iedereen Chief Experience Officer met de CEO app van T‑Mobile

Een voor allen en allen voor een

Een veelgehoord probleem bij bedrijven met meer dan 500 medewerkers is dat er weinig betrokkenheid is vanuit de medewerkers. Redenen hiervoor kunnen zijn dat mensen zich anoniem voelen, zich bewegen in eilandjes en zich gemakkelijker achter anderen kunnen verschuilen. Medewerkers weten wellicht wel wat er speelt in hun eigen team, maar wat de grotere lijnen van andere teams of afdelingen zijn, kunnen ze moeilijk vertellen. Het gevoel van anonimiteit en massa kunnen de overhand nemen wat ervoor kan zorgen dat mensen hun interesse en betrokkenheid verliezen. Om dit tegen te gaan is het van belang om hen het gevoel terug te geven dat ze bij een hechte groep horen. Dat hun ideeën worden gehoord. Dat ze met elkaar in verbinding staan en doelen worden behaald.

Bij T-Mobile is iedereen gepromoveerd tot CEO.

Een bedrijf dat besloot hun interne communicatie strategie drastisch te veranderen en over te stappen op een medewerkers-app is T-Mobile. In samenwerking met Oberon creëerden ze een interactieve CEO App, die ervoor zorgt dat lijntjes korter worden, medewerkers elkaar vragen kunnen stellen en interesses en doelen met elkaar kunnen delen. Daarnaast kunnen medewerkers fungeren als ambassadeur richting de buitenwereld door via de app cadeautjes en kortingen aan hun vrienden en familie te geven. De interactieve app is een doorslaand succes. Ruud Huigsloot, initiatiefnemer van de app en destijds Chief Experience Officer bij T-Mobile zegt daarover

“We bereikten binnen een maand drie keer meer collega’s dan via ons intranet. Van alle gebruikers is 70% actief, nieuwsberichten werden 10 keer meer gelezen en via de app werd er €3 miljoen omgezet.”

Elkaar vinden en in verbinding brengen

Op 17 oktober zullen Marco Derksen (oprichter van Marketingfacts) en Ruud Huigsloot tijdens een kennissessie aan de hand van concrete voorbeelden meer over de medewerkers-app vertellen en wat dit voor andere bedrijven kan betekenen. Hij zal aandacht besteden aan manieren waarop de intrinsieke motivatie en betrokkenheid van werknemers kan worden verhoogd en hij geeft tips en tricks hoe kennisdeling kan worden verhoogd en ambassadeursschap bedrijven aantrekkelijker maakt voor potentiële klanten en werknemers.

Wil je leren hoe je medewerkers binnen een groot bedrijf enthousiasmeert, hoe je ervoor kunt zorgen dat de beleving van jouw merk voor consumenten en toekomstige medewerkers een boost krijgt door huidige medewerkers? Schrijf je dan in. Er is maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar dus wacht niet te lang en meld je direct aan via https://www.oberon.nl/kennis-sessie/

Datum, tijd & locatie

Datum: 17 oktober 2019
Tijd: 15.00-18.00 uur + borrel
Locatie: Oberon, Stadhouderskade 160, Amsterdam
Kosten: gratis