Menu

App Store Optimalisatie

HP Hans-Peter Harmsen heeft dit geschreven in oktober 2012

Het aantal apps in de diverse app stores is enorm. Apple heeft nu 700.000 apps, in de Google Play Store zijn het er intussen 500.000. En iedereen wil in de top 10. Maar dan moet je wel concurreren met deze...


Voor we kunnen bepalen hoe we een app het beste promoten, is het verstandig om eerst te kijken hoe mensen eigenlijk aan hun apps komen. Uit onderzoek blijkt dat deze vijf kanalen hierbij het meest belangrijk zijn:

  1. Via de app stores
  2. Via mond-tot-mond reclame
  3. Via een website
  4. Via promotie in een andere app
  5. Via de media


Mond-tot-mondreclame heb je alleen in de hand door het maken van een goede app die iets toevoegt aan het geluk/gemak van de gebruiker. Promotie via een andere app of website kun je kopen en promotie via de media doe je door middel van een P.R. offensief.

Geen van deze kanalen kan je laten liggen. Ze zijn allemaal heel belangrijk, zeker als je ze combineert. Maar het nummer één kanaal zijn toch de app stores zelf.

Daarom dus App Store Optimization of in het Nederlands: App Store Optimalisatie.

De app stores ontleed

In dit artikel concentreren we ons op de iTunes App Store en de Google Play Store omdat dit de twee grootste zijn, maar de tips in dit artikel gelden ook voor andere app stores. In een app store heb je normaal gesproken een aantal manieren om apps te vinden:

Redactionele tips

Het eerste wat je ziet als je een app store opent, zijn de tips van de redactie. Als het lukt om daar tussen te komen zit je goed. Tips:

  • Zorg dat je perfect aan de regels voldoet.
  • Zorg voor een super vloeiende snelle bediening.
  • Implementeer één van de nieuwe features van iOS of Android. Als je bijvoorbeeld iets bijzonders doet met de extra hoogte van de iPhone 5 dan heb je een streepje voor.
  • Tenslotte een grote dosis geluk.
    Er zijn wekelijks zoveel nieuwe apps dat je er maar net uit gepikt moet worden. Je promotiestrategie hierop richten lijkt dus niet zo verstandig.

Hitlijsten

Na de tips van de redactie komen de hitlijsten: de top apps, verdeeld in betaalde apps, gratis apps en wat ze hebben opgebracht. De Play Store zet hier ook nog de ‘trending apps’ bij, die niet noodzakelijk heel veel zijn gedownload maar wel hard stijgen in de lijst.
Deze lijsten hebben een zichzelf versterkend effect. Als je eenmaal in een top-lijst staat, wordt je veel meer gevonden en daardoor blijf je makkelijker in de lijst hangen met je app.
Om deze reden moet je al je promotie (persberichten, benaderen van je eigen contacten, adverteren) concentreren in één periode.

Zoeken

De redactionele tips en de top-lijsten tonen natuurlijk maar een heel klein deel van de beschikbare apps in de app store. De rest wordt gevonden door middel van zoekopdrachten.
Je wilt dat mensen vanuit die 700.000 apps uiteindelijk terecht komen bij één app: jouw app.
Het zoeken valt uiteen in drie delen die allen belangrijk zijn. In volgorde van belangrijkheid:

  1. Zoeken en gevonden worden
  2. Overzicht van zoekresultaten
  3. Detailpagina van je app

Zoeken en gevonden worden

Gevonden worden is essentieel. Je kan een prachtige app hebben met een geweldige beschrijving maar als je niet gevonden wordt, krijgt niemand deze te zien. Daarom moet je weten waar app stores in hun zoekproces eigenlijk naar kijken. Dit zijn in volgorde: de naam van de app, de naam van de ontwikkelaar en de ingevulde keywords.


Naam van de app

De naam van je app is het eerste waar app stores naar zoeken. Zorg daarom dat je belangrijkste zoektermen in de naam van je app voorkomen. Stel je hebt een app waarmee je hotels kunt vinden en je app heet Aubergo. Noem je app dan in de app store: "Aubergo hotels vinden". Deze naam is overigens niet noodzakelijk wat er onder het icoontje komt te staan; daar kun je gerust "Aubergo" gebruiken.

Naam van de ontwikkelaar

Het tweede veld waar app stores op zoeken is de naam van de ontwikkelaar. Als je ING bent en je hebt een app die ‘Bankieren’ heet, is het verstandig om de app onder je eigen naam (ING) uit te brengen en niet onder de naam van de ontwikkelaar (zoals Oberon) omdat mensen juist zoeken op je bedrijfsnaam. Is je bedrijfsnaam echter niet zo bekend, en je hebt een goede app ontwikkelaar (zoals Oberon), dan kan het juist voordelig zijn om je app wél onder de naam van de app ontwikkelaar uit te brengen omdat je app in het lijstje ‘meer apps van deze ontwikkelaar’ komt bij de andere apps die zij hebben gemaakt.

Keywords

Tenslotte je keywords. Vul hier zo veel mogelijk termen in die mensen kunnen gebruiken om je app te vinden. Zet er zowel enkelvoud (hotel) als meervoud (hotels) in, want de app stores zijn heel slecht in het matchen hiervan. Gebruik eventueel termen uit actuele thema’s en gerelateerde apps. In de iTunes app store heb je maximaal 100 tekens om keywords in te vullen. Dat is heel weinig. Zorg dat je, je keywords daarom scheidt door alleen een komma (geen spatie erachter). Dat scheelt ruimte.

Waarop baseren de App Stores de volgorde van de resultaten?

In de App Store staan 110 apps met het woord 'restaurants' in de naam. Hiervan komt er maar één bovenaan te staan. Hoe de app stores deze volgorde precies bepalen houden ze strikt geheim maar er is wel een aantal bepalende factoren aan te geven:

  • Ratings - Apps met meer en betere ratings scoren hoger.
  • Downloads - Veel gedownloade apps krijgen ook een bonus. De stores gaan ervan uit dat deze apps kennelijk goed zijn.
  • Datum - De app stores lijken een voorkeur te hebben voor apps die al een tijd mee gaan maar wel geregeld geupdate worden.

Overzicht van de zoekresultaten

Het scherm met zoekresultaten is waar de gebruikers hun eerste schifting maken.
In de iTunes app store krijg je zes resultaten te zien. Bij Android is dit afhankelijk van de grootte van je scherm maar normaal gesproken zijn dat er ook vijf à zes. Het is dus belangrijk om hier bij te zitten. Dit doe je door de juiste keywords te kiezen. Populariteit van de app is ook belangrijk voor de 'ranking' maar dat heb je tijdens je App Store Optimalisatie werkzaamheden niet zelf in de hand.

De gebruiker kiest één of meer apps uit dat lijstje van zes. Waarop baseert zij haar keuze? Wat ze ziet is naam, icoon en nog een paar gegevens afhankelijk van de app store. Dit is niet veel informatie, dus die paar dingen die wel worden getoond zijn heel belangrijk.

Icoon

Wat het meest opvalt, is het icoon. Heldere iconen met een duidelijk herkenbaar symbool erin en niet te veel kleuren werken het beste. Verder bij voorkeur geen tekst. Mooie teksturen in de iconen mogen wel; dat ziet er goed uit in de high res versies van je iconen. Tenslotte hebben iconen in de Play Store nog iets extra's: je kunt ze een silhouette geven waardoor je het icoon echt de vorm van je logo of bijvoorbeeld een vliegtuig kan maken.

Tip! Zet variaties van je icoon op een mobiele banner, investeer €50,- en vergelijk click throughs. Zo bepaal je wat het beste werkt. Waar je banner naar toe linkt, is niet relevant.


Andere gegevens in de zoekresultaten

Naast naam, icoon en categorie hebben de app stores nog een paar andere gegevens direct in de zoekresultaten staan.

De iTunes Store heeft ‘laatst bijgewerkt’ erbij staan. Een goede reden om geregeld met een update van je app te komen.

In de Play Store staan hier de ontwikkelaar, de rating, het aantal downloads en een beschrijving in 25 woorden bij. Let goed op die omschrijving. Ook hier kan je veel goed en slecht doen zoals je ziet in deze voorbeelden:






Detailpagina van je app

OK, je hebt de juiste keywords, een goede naam en een stijlvol opvallend icoon. De gebruiker heeft jouw app gevonden en geselecteerd als één van de drie apps waaruit hij zijn keuze gaat maken. Wat nu?

De detailpagina bestaat uit vier belangrijke onderdelen:

  • Beschrijving van je app
  • Wat is er nieuw?
  • Screenshots
  • Recensies

Beschrijving

Van de onderdelen op de detailpagina is dit de belangrijkste. Maak het niet te technisch. Zet duidelijk neer wat de app doet, liefst met een lijstje van ‘features’ eronder. Een actie zoals “Nu tijdelijk in prijs verlaagd” helpt ook.

Wat ook goed werkt is wat ‘engagement’ met je gebruikers. Teksten als “we hebben naar jullie geluisterd en daarom de volgende dingen toegevoegd aan de app...” of “Laat ons weten hoe we deze app nog beter kunnen maken, mail naar: onzeapp@....”

Screenshots

Bij de details van een app horen ook screenshots. Maak goede screenshots die duidelijk aangeven wat de app doet. Let erop dat de nieuwe App Store in iOS 6 direct bij de zoekresultaten al een screenshot toont en dat, dat altijd het eerste van je screenshots is. Maak je eerste screenshot dus direct duidelijk en geen splash screen.

Reviews

Waar een gebruiker ook naar kijkt zijn de reviews en de ratings die gegeven zijn door andere gebruikers. Dit heb je niet direct in de hand maar het helpt wel om alvast een aantal mensen te vragen om een review voor je app te schrijven. Dan heb je alvast een voorsprong. Verder zie je vaak dat de app zelf de gebruikers vraagt om een review te schrijven. Wees hier voorzichtig mee. Stel deze vraag pas nadat de gebruiker de app een tijdje in gebruik heeft. Je kan er dan vanuit gaan dat de app bevalt en dat geeft je een grotere kans op een goede review.

Video

De Play Store heeft de mogelijkheid om een video in te sturen. Dit kan een leuke promo zijn of bijvoorbeeld een instructievideo van hoe de app werkt. Een video draagt bij aan de 'credibility' van van je app.

Tot slot

Zoals bij veel dingen is er ook voor App Store Optimalisatie geen 'golden bullet'. Het is een collectie van kleine dingen die je goed moet doen. En juist de combinatie van die kleine dingen zorgt voor succes.

HP

Hans-Peter Harmsen

MANAGEMENT

Oprichter en managing director; verantwoordelijk voor grote accounts en strategie.

E-mail:
hph@oberon.nl
Telefoon:
+31 654 337 275

“We maken samen met onze klanten betere online producten, zowel voor het web als in mobiele apps”

Meer informatie op Oberon.nl