Menu

Een app voor medewerkers

rdb Richard de Boer heeft dit geschreven in maart 2015

Vrijwel alle grote merken zijn inmiddels vertegenwoordigd in de App Store. Het aanbod van apps voor de consument groeide het afgelopen jaar eigenlijk vooral in de 'utility' hoek. De ING helpt je met besparen, Zilveren Kruis laat je vanaf je vakantieadres chatten met een medisch expert en de NS berekent jouw besparing in CO2 uitstoot als je de trein pakt.
Deze merken investeren in apps die een tijdelijk doel dienen. Het is uiteraard handig om een keer je pensioengat te berekenen, maar na gebruik belandt de app op het blad tussen de airlines, Wordfeud en de WK 2014 app. Hoewel wij ook meer en minder succesvolle utilities maakten, gaat ons bloed vooral sneller stromen van een app die relevant blijft.
In deze whitepaper lees je waarom een app voor je medewerkers veel interessanter is dan een nieuwe utility. Ik gebruik daarbij onze ervaring met de CEO App die we voor T‑Mobile maakten.

Employee empowerment

Voor consumenten zijn het merk en de merkbeleving fundamentele factoren bij de keuze van een product of dienst. Ook personeel vindt het steeds belangrijker om trots te zijn op het merk waar ze voor werken; hún merk. Waar mogelijk treden ze op als ambassadeur, ook buiten werktijd. Dit zie je bijvoorbeeld terug in social media, waar de scheidslijn tussen persoonlijk en zakelijk steeds verder vervaagt.

Bedrijven die dit vroeg signaleerden hebben inmiddels hun medewerkers de ruimte gegeven om (deels) autonoom als merkambassadeur op te treden en plukken hier nu de vruchten van. Zo is T‑Mobile in Nederland actief bezig met hun personeel in deze rol. Een centraal onderdeel hiervan is de CEO App. Deze app is een hulpmiddel voor - en geeft richting aan - het ambassadeurschap.

T‑Mobile CEO App

Bij T‑Mobile geloven ze erin dat de medewerkers de echte ambassadeurs van het merk zijn. Ze benoemden iedereen tot CEO (Customer Experience Officer) en gaven hen de CEO App ter ondersteuning.


Vrienden en bekenden van medewerkers stellen regelmatig vragen die met T‑Mobile te maken hebben. Over mobiele technologie, smartphones en apps, maar ook over abonnementen, tarieven en andere zaken. De CEO App helpt medewerkers om deze vragen te beantwoorden. Is het antwoord niet voorhanden, dan kunnen ze de vraag bij collega's uitzetten. Door de korte lijnen komt er veel sneller een antwoord dan via de gebaande wegen. Vriend blij, medewerker blij!

Wat doet zo'n app nog meer?

Naast het kunnen helpen van bekenden kent een goede app voor medewerkers een aantal andere functies. Functies die het dagelijkse werk makkelijker maken en vaak in het verlengde van het intranet liggen, zijn voor vrijwel elke organisatie nuttig. Ze zorgen ervoor dat medewerkers regelmatig gebruik maken van de app. Hierdoor blijft de app top‑of‑mind.

Smoelenboek

Je vindt eenvoudig collega's. Je kunt zoeken op naam, afdeling en functie, maar ook op interesse en expertise. In het profiel zie je een foto, waar zijn/haar werkplek is en zelfs of hij/zij op dit moment aanwezig is. Je kunt contact opnemen via bericht, telefoon of e‑mail en de contactgegevens delen of opslaan. Medewerkers hebben zelf de controle over hun profiel. Ze kunnen het verrijken op verschillende manieren. Een parttimer geeft bijvoorbeeld aan op welke dagen hij aanwezig is.

Nieuws en berichten

In de app lees je uiteraard over de laatste ontwikkelingen binnen het bedrijf. Berichten kunnen aan iedereen gericht zijn, of voor een selecte groep zoals een specifieke locatie of afdeling. Bij belangrijk nieuws ontvangt de medewerker een pushbericht. Het bedrijf heeft zo dus ook gelijk een middel om direct medewerkers op de hoogte te stellen. Medewerkers kunnen nieuwsberichten delen met collega's en erover discussiëren.


Activiteiten

Is er vrijdag een borrel of geeft iemand binnenkort een lezing over een interessant onderwerp? In de app zie je welke activiteiten aanstaande zijn. Bij de activiteiten zie je waar en wanneer ze plaatsvinden, waar het over gaat en wie er nog meer bij zijn. Ook kun je jezelf gemakkelijk aanmelden: de activiteit zet je direct in de agenda.

Belonen

Met alleen de basisfunctionaliteit is het lastig om de kritische relevantie te bereiken. Met de CEO App zagen we een enorme boost in gebruik toen er een beloningssysteem in de app werd toegevoegd. T‑Mobile beloont medewerkers die zich als ambassadeur ontwikkelen. Ze kunnen zich via de app aanmelden voor sessies en stages waar ze met de klant in contact komen en zo meer gevoel krijgen bij klantgericht werken. Hun ervaringen en opgebouwde kennis kunnen ze daarna met collega's delen. De beloning kunnen ze inzetten om vriendenvoordeel uit te delen.

Zo kunnen medewerkers via de app cadeautjes weggeven. Denk aan voordeel voor bestaande klanten in de vorm van gratis MB's, een gratis muziekdienst of eenmalige factuurkorting. Ze kunnen ook vrienden die geen klant zijn overtuigen te kiezen voor T‑Mobile met een interessante korting op het abonnement en/of toestel. Hiermee kunnen medewerkers ook gelijk positief antwoorden op de vraag of ze niet 'iets van korting' kunnen regelen.

Resultaten

Via de CEO App zijn in een korte tijd al honderden klanten geholpen met een vraag of probleem. Bijna 2000 klanten hebben van een medewerker vriendenvoordeel gekregen. Een groot deel daarvan betreft nieuwe aansluitingen.

Deze resultaten en de vele positieve reacties van medewerkers hebben inmiddels ook de aandacht getrokken van moederbedrijf Deutsche Telekom. De komende maanden proberen we nieuwe features uit en onderzoeken we samen met T‑Mobile de mogelijkheden om de CEO App internationaal uit te rollen.

Conclusie

Een app voor medewerkers zorgt voor een gecontroleerde verandering in het gedrag van je belangrijkste merkambassadeurs. Het is dan ook eigenlijk onvoorstelbaar dat niet alle grote bedrijven met dergelijke initiatieven bezig zijn. Een goede app zorgt ervoor dat je, je klanten een goed gevoel over je merk geeft door ze overal te kunnen helpen. Tevens versterkt de app het ambassadeurschap van je personeel, omdat ze overal en altijd op een slimme manier bekenden kunnen helpen. En daar plukt iedereen de vruchten van.

rdb

Richard de Boer

STRATEGY

E-mail:
Telefoon:

“We maken samen met onze klanten betere online producten, zowel voor het web als in mobiele apps”

Meer informatie op Oberon.nl