Menu

Mooier, maar vooral beter

rdb Richard de Boer heeft dit geschreven in september 2014

Steeds vaker krijgen we de vraag om een redesign te doen van een app of een website. De stap naar responsive is bij websites bijvoorbeeld een goed moment om het gehele design aan te pakken. Het proces om tot een nieuw design te komen is het afgelopen jaar sterk veranderd. Voorheen toverde een creatieve designer in een week iets moois uit Photoshop. Nu lopen we ook een aantal strategische stappen door om te komen tot een nieuw design dat niet alleen mooier is, maar vooral ook beter werkt dan het vorige.

In deze whitepaper vertellen we hoe zo'n designproces in elkaar zit aan de hand van het redesign van de My T-Mobile app. Deze app geeft honderdduizenden T-Mobile klanten inzicht in hun gebruik, kosten, facturen en abonnement

De reden voor een redesign

Een makkelijke verantwoording voor een redesign is dat tijd en trends het ontwerp hebben ingehaald. In dit geval sterkt de vernieuwde uitstraling sinds iOS 7 deze stelling nog eens extra; de app volgt niet meer de 'Human Interface Guidelines' van Apple. Hoewel óók wij hier gevoelig voor zijn, dwingen we onszelf om ook verder te kijken. Dit doen we in een aantal stappen.


1. Doelstellingen

Als eerst maken we de business-doelstellingen helder. Doelstellingen kunnen enorme impact hebben op het design of de interactie met de gebruikers. De My T-Mobile app staat als kanaal binnen de 'mijn'-omgeving van T-Mobile het dichtst bij de klant. De app moet zich daar dan ook naar gedragen en de klant snel voorzien van relevante informatie. De app vermindert het aantal vragen bij de klantenservice en stelt klanten op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. De belangrijkste doelstelling is dat gebruik van de app toeneemt en dat de klant makkelijker transacties via de app afhandelt, zoals het aanpassen van het abonnement of het installeren van een nieuwe partner-app.

Niet onbelangrijk: de app moet aansluiten bij de verwachtingen van de klant. Door analyse van de statistieken zien we welke onderdelen veel gebruikt worden, hoe ze bepaalde acties doorlopen en hoeveel tijd ze besteden in de app. Klantfeedback, in dit geval inzichtelijk via de app stores, denk mee platform en webcare, verrijkt onze inzichten in de wens van de gebruiker. Tenslotte bevestigen we onze conclusies middels een 'card sorting test' met een selecte groep klanten.

2. Het plan

Met de verworven input gaan we aan de slag om overlap tussen de doelstellingen en de wensen van de klanten vast te stellen. De uitdaging is een app te ontwerpen die de gebruiker direct inzicht geeft in zijn verbruikstatus, maar waar er voldoende gelegenheid is om relevante informatie onder de aandacht te brengen.

Het kleine mobiele scherm maakt het lastig om verbruikstatus altijd in beeld te tonen. Als we bij bij het opstarten van de app direct verbruikstatus tonen, maakt het weer lastig om andere onderdelen onder de aandacht te brengen. Tussen de ideeën en schetsen ontstaat inmiddels ook het idee om een scherm te ontwikkelen die voor de klant interessanter is dan verbruikstatus. Dit is lastig, aangezien ongeveer 70% van de schermweergaves in de bestaande app juist dit onderdeel betreft en de klanten daarmee duidelijk hun voorkeur aangeven.

"een scherm dat voor de klant interessanter is dan verbruikstatus"

We storten ons op de uitdaging en komen met een scherm dat altijd de meest relevante gegevens toont. Verbruikstatus is vooral relevant als je tegen de limieten van je bundel aanloopt. Zodra er een nieuwe periode ingaat en je tegoeden hoog zijn, ben je bijvoorbeeld veel meer geïnteresseerd in de factuur van de afgelopen periode. Zelfs aanbiedingen kunnen op bepaalde momenten relevanter zijn dan verbruikstatus. Bel je bijvoorbeeld veel met dezelfde nummers, dan levert de Friends & Family bundel je direct een besparing op. Veel klanten weten bijvoorbeeld ook niet dat ze al ruim voor hun contract afloopt met een verlenging een nieuw toestel kunnen uitzoeken. De uitdaging is een verzameling aan meldingen vast te stellen die op basis van complexe business-regels gewogen worden. Zo kunnen we iedere keer dat de gebruiker de app opent, de meest relevante meldingen op dat moment tonen.


Het plan krijgt vorm en we werken dit met een aantal voorbeelden uit in wireframes. Het menu verdwijnt van het hoofdscherm en dit vervangen we door de relevante meldingen. We presenteren dit plan aan een groep direct betrokkenen binnen de organisatie en creëren draagvlak voor de ontwikkeling van de nieuwe versie.

3. Kwantitatief klantonderzoek

Nu het plan concreter is en draagvlak heeft, is het tijd om de mening van de klanten te vragen. We werken een aantal situaties uit in schermen en leggen deze voor aan een groep van ca. 400 klanten via het online platform van Usabilla. Uit analyse van de feedback blijkt dat men enthousiast is over de nieuwe frissere look, maar we merken ook dat men teleurgesteld is dat we kiezen voor een openingsscherm zonder verbruikstatus.


We geloven volledig in de kracht van het nieuwe openingsscherm, maar zien in dat testen op deze manier toch problemen met zich meebrengt. De mededelingen zijn in deze test niet relevant genoeg voor de individuele testers. We besluiten toch om verbruikstatus in een afgeslankte vorm te integreren in het openingsscherm. We werken vervolgens op basis van de bevindingen de app uit tot een klikbaar prototype.

4. Prototyping en kwalitatieve gebruikerstest

We bouwen een klikbaar prototype in Flinto. Met deze tool maak je online een prototype op basis van afbeeldingen. Je kunt het prototype openen op een mobiele telefoon, waardoor je heel realistisch kunt testen. Met dit prototype krijgt de app steeds meer vorm. We verspreiden het onder geïnteresseerden binnen T-Mobile en bereiden een kwalitatieve gebruikerstest voor.


De eerste feedback op het prototype komt binnen. Met de tool voor het prototype zijn we in staat snel aanpassingen aan te brengen. We passen dan ook gelijk verbeteringen toe in de teksten en veranderen iconen om bepaalde handelingen meer vanzelfsprekend te maken. We plannen de kwalitatieve gebruikerstest met twee sessies, elk met vier personen.

Bij deze test zien we live hoe klanten met de nieuwe app omgaan. Ze geven hun algehele mening over de nieuwe interface en we laten ze enkele opdrachten uitvoeren. In de eerste sessie komen direct enkele problemen naar voren. Het is bijvoorbeeld onduidelijk of het nieuwe verbruikstatus scherm tegoeden of verbruik toont. We passen dit aan voor de tweede sessie en zien direct positief resultaat. Na de sessies verwerken we de aanbevelingen uit de test en komen we tot een definitief design voor de implementatie.

5. Beta test met Android community

We verspreiden betaversies aan 40 enthousiaste lezers van Androidworld die tevens klant zijn van T-Mobile. Via de Google+ community geven zij feedback op de app. De waarde van een intensieve gebruikerstest in deze fase van het project is enorm. T-Mobile kent veel verschillende abonnementsvormen waarop de app telkens anders reageert. Van eerste hand krijgen we zicht op problemen en tips om dit op te lossen. Grote aanpassingen aan het design en de interactie zijn we in deze fase niet meer nodig, maar het zijn juist de details die de ervaring van de klant beïnvloeden.


In deze fase veranderen we bijvoorbeeld de terminologie van het uitloggen en wisselen van accounts. Ook maken we het invoeren van de pincode duidelijker. De app stuurt de klant bij inloggen door naar de website om toegang te verlenen aan de app. Deze abrupte wisseling tussen de app en de browser bleek beter te kunnen door een extra scherm toe te voegen.

6. Lancering en vervolg

Het moment van lanceren komt dichterbij. We lanceren een campagne via verschillende media om de klanten op de hoogte te brengen van de aankomende release. Enkele dagen daarna is de app te downloaden uit de app stores. Vrijwel direct stromen de reacties van gebruikers binnen via het feedbackformulier in de app. Veel complimenten, sommigen willen de oude versie terug, maar gelijk ook interessante tips voor nieuwe updates.

Ook de statistieken komen binnen en we bekijken deze met veel aandacht. Het is belangrijk om in deze fase een kritische vorm van reflectie toe te passen. De complimenten op de nieuwe app zijn erg fijn, maar uiteindelijk moeten we naast tevreden klanten ook aan de doelstellingen voldoen. De cijfers zien er goed uit, maar de eerste ideeën om dit nog beter te doen, ontstaan alweer.

Het redesign traject houdt hier niet op. We plannen bugfix updates om kleine problemen snel op te lossen en bepalen de datum voor de eerste grote update. In deze release leggen we de focus op het toevoegen van functionaliteit op basis van klantfeedback. Het is dan ook essentieel dat we de bijdrage van de klanten serieus nemen en dit binnen enkele maanden bewijzen met een update.

rdb

Richard de Boer

STRATEGY

E-mail:
Telefoon:

“We maken samen met onze klanten betere online producten, zowel voor het web als in mobiele apps”

Meer informatie op Oberon.nl