Menu

Statistieken van Mobiele apps

Gert Gert Braun heeft dit geschreven in juli 2012

Apps zijn er in vele soorten en maten. 

Een app met één simpele functionaliteit, een uitgebreide service-app, een spelletje of een nuttige tool.
Eén element is voor bijna alle apps belangrijk: het gebruik.
Een download is mooi, maar eigenlijk wordt het daarna pas interessant.
Want iemand die download en daarna nooit de app gebruikt, is eigenlijk geen download.
Als merk wil je dat iemand met je app interacteert en veel gebruik maakt van je app. Een download is dus maar het begin.

"Een download zonder gebruik is geen download"

Statistieken

In de begintijd van het web waren er nog vele websites zonder statistieken. Al snel ontstonden er systemen die middels een miniscuul plaatje bijhielden hoeveel bezoekers er waren geweest. Dit bijhouden werd steeds uitgebreider en enkele jaren geleden gooide Google de markt op z'n kop door deze statistieken aan iedereen professioneel en gratis aan te bieden in Google Analytics. Serieuze websites zonder statistieken bestaat niet meer. Maar dat zijn websites; hoe zit dat met Apps?

Pakketten

Voor het bijhouden van statistieken voor apps heb je diversen mogelijkheden. Er zijn namelijk meerdere partijen op deze markt gedoken zoals Kontagent, Shinystat, Localytics en Flurry. Daarnaast biedt ook het bekende Google Analytics de mogelijkheid om statistieken op te nemen in de app. Het valt buiten de scope van dit artikel om al deze pakketten uitgebreid inhoudelijk te vergelijken maar we geven wel een kleine voorzet, namelijk onze eigen favorieten.

Na onderzoek van de diverse mogelijkheden hebben we bij Oberon gekozen voor twee pakketten: Flurry en Google Analytics. Beide pakketen zijn eenvoudig in te zetten en heel krachtig in het gebruik. We bespreken beide pakketten.


Flurry

Flurry biedt veel. Zo vind je in de Flurry stats technische informatie over je gebruikers zoals toestel, netwerk en software. Daarnaast gebruikscijfers zoals actieve gebruikers, sessies, sessie-lengtes, versie-gebruik en pageviews. In apps zitten vaak meer acties oftewel 'events' dan in websites en deze zijn overzichtelijk te vangen binnen Flurry. En als laatste natuurlijk funnels en conversiecijfers. En dit alles wordt aangeboden in meerdere grafische weergaves.

Eén van de nieuwe features van Flurry is het inzicht in wie je gebruikers eigenlijk zijn. Flurry geeft een overzicht naar leeftijd, geslacht en interesse. Dit laatste doet Flurry door je gebruikers te vergelijken met de gebruikers van ander apps. Je krijgt hiermee inzicht in het soort apps dat jouw gebruikers veel gebruiken (zie afbeelding).


Een mooie bijkomstigheid, voor ontwikkelaars als Oberon Interactive, is dat het via Flurry ook mogelijk is foutmeldingen te bekijken. Dat werkt heel eenvoudig. Als een app waarin Flurry is verwerkt crasht, dan wordt de precieze plek waar de fout optrad, gelogd en naar Flurry gestuurd. De ontwikkelaar kan in een webpagina precies zien wat er aan de hand was.


Google Analytics

Toch wel de meest bekende onder de analytics pakketten. Ook voor apps is het geschikt. Het gebruik van elke app is te vangen in pageviews of events. Wel vereist Google Analytics wat meer werk qua inrichting. Als besturingssysteem rapporteert Ananlytics slechts de naam zoals "iOS" of "Android"; zonder versienummer; dus dat moet de ontwikkelaar zelf mee gaan sturen. Ook sessie-lengtes zijn lastiger te vangen dan in Flurry.

Het grote voordeel is natuurlijk dat het een bekend pakket is voor velen. Als je als marketeer gewend bent om te werken met Google Analytics, hoef je niet te wennen aan een nieuwe interface en krijg je je app-statistieken netjes naast je website-statistieken in één pakket.

Een mooie feature van Google Analytics is "Advanced Segments". Hiermee kun je prachtige verschillende metrics met elkaar vergelijken zoals het gebruik van de iPhone- en Androidversie van een app. Dit zie je in onderstaande afbeelding.


Uiteindelijk is er tussen Analytics en Flurry geen winnaar aan te wijzen. De klant kan daarom kiezen tussen het meest krachtige pakket (Flurry) of het pakket waarmee hoogswaarschijnlijk de website ook al wordt doorgemeten (Google Analytics).


Analyse

Als je al deze mooie cijfers hebt, is het natuurlijk wel zaak hier iets mee te doen. Een grondige analyse van gebruik, gebuikerspaden en conversiefunnels kan echt inzicht geven in je gebruik en een tool bieden om je app te verbeteren.

Naast de aandacht voor het genereren van downloads bieden statistieken, een marketeer, de mogelijkheid het gebruik in kaart te brengen. Soms kan een kleine aanpassing het gebruik al beïnvloeden en daarmee het bereik van een app vergroten.

Concluderend

Statistieken zijn een onmisbaar instrument voor een marketeer. Net als bij een website geldt voor apps dat het belangrijk is om goed te bedenken wat je wilt meten en waarom. Een goede app-ontwikkelaar zal je hier ook op wijzen en samen een goed 'statistieken-plan' willen opstellen. Daarna is het zaak de statistieken ook te analyseren en je app bij de volgende update te optimaliseren.


Gert

Gert Braun

MANAGEMENT

E-mail:
gert@oberon.nl
Telefoon:
+31203449480

“We maken samen met onze klanten betere online producten, zowel voor het web als in mobiele apps”

Meer informatie op Oberon.nl