Menu

Tablets kun je niet meer negeren

HP Hans-Peter Harmsen heeft dit geschreven in augustus 2012

Tablets zijn als medium niet meer weg te denken. Maar nog te weinig bedrijven beseffen dit.
Vroeger kwam het gebruik van internet vanuit één type device: de PC. Sinds de opkomst van smartphones is dit veranderd en met de recente opkomst van tablets is er nog een device type bij gekomen met een geheel eigen gebruiksmoment en –doel.

Tablet = iPad?

In Nederland bijna wel. In wereldwijde verkoopcijfers heeft de iPad een marktaandeel van zo’n 65%.


In gebruik gezien is dit aandeel nog een stuk hoger omdat iPad gebruikers hun device veel meer gebruiken dan de gebruikers van andere tablets.

In Nederland is het verschil nog een stuk groter. Daar is de iPad duidelijk de dominante speler in de tablet markt.


Gebruiksmoment

Wat belangrijk is om te beseffen is dat de tablet een essentieel ander apparaat is dan de PC of de mobiele telefoon. De tablet wordt op andere momenten gebruikt en ook voor andere doelen.

"Toon de juiste content op het juiste device"

PC

De PC wordt steeds meer vooral zakelijk gebruikt. Voor e-mail en zakelijke software.

Smartphone

De smarthone is het apparaat om altijd en overal bereikbaar te zijn. Vooral messaging en social media zijn populair. Web-browsing beperkt zich voornamelijk tot het snel opzoeken van informatie.

Tablet

De tablet is een inspiratie-apparaat. Veel gebruikt voor nieuws en entertainment maar ook voor het doen van aankoop-beslissingen voor dingen als kleding, elektronica en vakanties.

Deze manieren van gebruik zijn zo verschillend dat het belangrijk is om je site erop aan te passen. Dit kan door het maken van verschillende websites (veel bedrijven hebben een aparte mobiele website) of door gebruik te maken van responsive design (zie het artikel over responsive design in deze serie).


Werkt je site wel op de iPad?

Nu duidelijk is dat de iPad gebruikt wordt bij veel belangrijke aankoopbeslissingen, is het essentieel dat je website het ook goed doet op de iPad.

En dit gaat nogal eens mis. Veel sites gebruiken nog Flash en zijn daarmee niet of niet goed te bekijken op de iPad.

De site van het modemerk Fendi op de iPad. Je wordt doorgestuurd naar de mobiele versie en die is duidelijk niet gemaakt voor de iPad. Deze site biedt beslist geen inspiratie voor de aanschaf van kleding of schoenen.

Flash

Toen Apple bij de introductie van de iPad aankondigde geen Flash te ondersteunen, dacht iedereen dat, dat in een volgende versie dan wel zou komen. Maar Steve Jobs weigerde dit categorisch. En Apple heeft deze slag gewonnen: steeds minder websites maken nog gebruik van Flash.

"Anno 2012 kom je er niet meer mee weg om een website te hebben die afhankelijk is van Flash"

Mocht je website toch nog afhankelijk zijn van Flash, dan bevind je je in goed gezelschap. Zelfs sommige grote internationale merken hebben dit nog niet goed geregeld.


Aanbeveling

De iPad kan je niet meer negeren. Kijk eens goed naar je eigen website op de volgende twee vlakken:

Inhoud: Toont je website de (inspirerende) content die de bezoeker verwacht als hij je site op een iPad opent?

Vorm: Werkt je lay-out goed op het schermformaat van een iPad.

HP

Hans-Peter Harmsen

MANAGEMENT

Oprichter en managing director; verantwoordelijk voor grote accounts en strategie.

E-mail:
hph@oberon.nl
Telefoon:
+31 654 337 275

“We maken samen met onze klanten betere online producten, zowel voor het web als in mobiele apps”

Meer informatie op Oberon.nl