Menu

Vier ontwikkelingen die het leven echt anders gaan maken

HP Hans-Peter Harmsen heeft dit geschreven in april 2016

Als je luistert naar verhalen van trendwatchers kom je vaak dezelfde dingen tegen zoals virtual reality, zelfrijdende auto's en the internet of things. In dit artikel een paar voorspellingen waar je niet zo veel van hoort.


1. Zelfrijdende campers

Dat zelfrijdende auto's een grootse ontwikkeling betekenen, is iedereen het wel over eens. Stel je een auto voor die geheel zelfstandig rijdt naar de plek jij hem opgeeft, zonder dat je ook maar iets hoeft te doen. Zo'n auto kan je ophalen en je ergens anders weer afzetten. Hij kan zichzelf in de tussentijd parkeren of iets anders nuttigs gaan doen zoals het vervoeren van andere mensen. Mooi voor mensen die willen drinken, heerlijk voor mensen zonder rijbewijs, rampzalig voor beroepschauffeurs.

Tot zover de berichtgeving die je overal wel leest. Wat je daar dan ook bij leest, is dat dit leidt tot veel minder eigen autobezit en minder auto's op de weg. De toekomst wordt gevormd door kleine gedeelde 'pods' die je vervoeren naar je bestemming en dan iemand anders gaan helpen. 

Maar is dat zo? 

Zullen we niet ook een tegenovergestelde trend zien naar juist steeds grotere en persoonlijkere vervoermiddelen? Ik denk het wel, met als eindpunt: zelfrijdende campers.

 

Wat is het geval? In een volledig zelfrijdende auto hoef je je niet meer bezig te houden met het besturen van de auto. Mensen gaan de tijd 's ochtends in de auto gebruiken om zich op te maken, te ontbijten, te ontspannen of alvast wat werk te doen en dat heeft twee consequenties:

Ten eerste zorgt dit ervoor dat mensen de commute-tijd niet meer zo erg vinden en dus sneller wat verder van hun werk gaan wonen, wat vervolgens weer leidt tot juist meer auto's op de weg. 

Ten tweede: als je het ontbijt naar je auto verschuift, wil je dan niet een koffiezetapparaat aan boord? Een koelkast? Een lekkere tafel? En als je de extra tijd wilt gebruiken om lekker series te kijken, wil je dan niet een soepele bank een een groot scherm in je auto? Ik zie een toekomst waarin mensen de tijd tussen opstaan en vertrekken steeds verder minimaliseren. Mensen die in hun pyjama in de auto stappen, daar douchen, ontbijten, de krant lezen en alvast wat mails beantwoorden met een kopje koffie erbij. 

Dat lukt niet in een gedeelde auto. Daarvoor wil je een hele grote auto, lees: een camper met een douche, je toiletspullen, een kast met schone kleren, een keuken, een bureau, een zithoek een groot scherm etc. Iedereen z'n smaak en iedereen z'n eigen persoonlijke leefomgeving op de weg. 

Het eindpunt is natuurlijk zelfrijdende huizen. Zo worden we allemaal weer nomaden.

2. De NS, gaat op de fles

Een ander gevolg van de zelfrijdende auto-revolutie is dat mensen steeds minder behoefte gaan krijgen aan openbaar vervoer? Wie wil er nog met de trein als er goedkope (want gedeeld en zonder chauffeur) autootjes zijn die je voor de deur ophalen of als je (ja, dat is voor de rijkeren) lekker in je zelfrijdende camper kunt stappen?

De vervoersbedrijven krijgen het moeilijk. En dat gaat ineens heel snel. De NS maakt zich druk over bladeren op de rails en wisselstoringen terwijl het hele bedrijf over vijftien jaar wel eens helemaal niet meer kan bestaan! Daar moeten ze zich druk over maken. 

Interessant hierbij is de grond. Het hele spoornet in Nederland inclusief de grond erlangs en de spoorwegemplacementen zijn door de Nederlandse staat in licentie gegeven aan ProRail. Als deze grond niet meer nodig is voor het laten rijden van treinen, dan zal de overheid deze moeten verkopen. Of natuurlijk: gebruiken voor het aanleggen van extra banen voor de grote vloot van zelfrijdende pods, bussen, campers, vrachtwagens en ander vormen van zelfrijdend vervoer.

Lege perrons als gevolg van de verschuiving naar zelfrijdende auto's.

3. Chatbots en stembesturing

Dankzij snellere mobiele devices en betere software gaat stembesturing ineens een grote vlucht nemen. Het modewoord is Chatbots.

Chatbots? Maar Oberon maakte toch al jaren geleden chatbots? Klopt; rond 2006 maakten we al chatbots voor op websites maar vooral op basis van MSN Messenger. Zo hadden we een Chatbot voor de Volkskrant die je vragen over het nieuws kon stellen en een Chatbot voor de Gouden Gids waar je op zoek kon naar een loodgieter.

Wat is er dan zo nieuw?
De chatbots van vroeger maakten gebruik van simpele regels om bepaalde woorden of zinsconstructies in getypte tekst te herkennen. De nieuwe generatie Slimme bots maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om gesproken tekst te begrijpen, maar ook om beelden te herkennen en uit te wisselen.

Het gebruik van devices wordt hiermee veel intuïtiever. Als je je afvraagt of het morgen gaat regenen in Parijs start je Google op, typt "Regen Parijs" en krijgt dan een lijstje met websites waar je het antwoord kunt vinden nadat je eerst op de datum van morgen hebt geklikt. Tegen een chatbot zeg je "gaat het morgen regenen in parijs?" en de bot zegt "Ja, wat lichte regen tussen vier en zes uur 's middags."

Mooier nog zijn bots die dingen kunnen combineren zoals Viv die gemaakt is door een van de ontwikkelaars van Apple's Siri.
Stel je wilt op weg naar een vriend nog even een fles wijn halen die goed gaat bij asperges. Je moet dan 1) opzoeken welke wijn goed gaat bij asperges, 2) uitvinden waar je die koopt en 3) dit matchen met de route tussen je huis en dat van je vriend. 
Viv doet dit in één keer voor je en geeft je ook nog aan hoe laat je weg moet om nog op tijd bij je het huist van je vriend te zijn.

Iedereen is bezig met Chatbot technologie. Microsoft heeft Cortana en kwam onlangs nog (negatief) in het nieuws met Tay die van kwaadwillende gebruikers geleerd had om racistische opmerkingen te maken. Apple heeft Siri, Google heeft Google Now.

De meeste mensen beseffen het nog niet maar binnen enkele jaren zal stembesturing van apparaten gemeengoed worden. Neem als voorbeeld Amazon's bijdrage aan het feest: de Echo. Dit is een soort Siri in een doosje, bedoeld voor de woonkamer. Elke Oberonner heeft intussen eentje in huis. Het mooie van de Echo is dat hij altijd luistert naar zijn naam en dat je dus niet eerst op een knop hoeft te drukken om hem te activeren. 

En je kan extra diensten toe voegen aan de Echo. Zo kan ik bij mij thuis de verwarming (Nest) regelen, muziek (Sonos) kiezen en de lichten (Philips Hue) regelen. 

De echo van Amazon. De blauwe rand geeft aan dat de Echo aan het luisteren is.


4. Communiceren wordt praten en lezen

Een ander gevolg van de betere spraakherkenning is dat onze manier van communiceren gaat veranderen. Communiceren bestaat meestal uit bij elkaar horende activiteiten zoals praten en luisteren of schrijven en lezen. Maar die vaste combinaties zijn helemaal niet noodzakelijk. 

Voor de mens is praten makkelijker dan schrijven of typen, omdat praten veel sneller gaat. Spraakherkenning gaat hierbij helpen. Steeds meer mensen gebruiken spraak om hun navigatiesysteem te vertellen waar ze naartoe willen maar ook om berichten te versturen. Zelf gebruik ik de spraakherkenning op mijn telefoon steeds vaker voor WhatsApp of e-mails die ik met mijn telefoon stuur. Gewoon omdat het sneller is.

Aan de ontvangende kant zou je dan spraaksynthese verwachten: het uitspreken van de ontvangen tekst met een computerstem. Maar dat is veel minder logisch dan je zou denken. Het is namelijk veel sneller om ontvangen berichten gewoon te lezen dan om ze uitgesproken te horen. Hier is lezen dus superieur aan luisteren.
Het resultaat: communiceren wordt niet meer beperkt door de traditionele combinaties spreken + luisteren en schrijven + lezen maar zal steeds meer de vorm van spreken + lezen krijgen. 

Zie daar het communiceren van de toekomst: Je spreekt in het Nederlands tegen je telefoon en de ontvanger leest het in zijn eigen taal, bijvoorbeeld Chinees, terug.

HP

Hans-Peter Harmsen

MANAGEMENT

Oprichter en managing director; verantwoordelijk voor grote accounts en strategie.

E-mail:
hph@oberon.nl
Telefoon:
+31 654 337 275

“We maken samen met onze klanten betere online producten, zowel voor het web als in mobiele apps”

Meer informatie op Oberon.nl